CLICK HERE FOR FREE BLOG LAYOUTS, LINK BUTTONS AND MORE! »

Monday, May 2, 2011

karangan pengalaman

Hatiku menjadi gelisah. Perkara yang tidak kuingini asyik bermain-main di dalam mindaku. Kawasan sekelilingku yang merupakan flora dan fauna sahaja telah menjadikan aku berasa asing dan kurang selesa. Aku menyesal kerana aku tidak mengikut nasihat guruku supaya tidak merayau-rayau di dalam hutan seorang diri.

Aku tidak tahu apakah yang harus aku lakukan dalam keadaan yang bingung ini. Aku tidak membawa peta dan kompas kerana tertinggal di rumah. Makanan yang aku bawa hanya dua keping roti, beberapa keping biskut dan sebotol air yang hanya cukup dimakan untuk dua hari sahaja. Keadaan hutan di kawasan gunung ini terlalu tebal. Udaranya pula terlalu sejuk. Nyamuk dan serangga halus bermaharajalela di sini. Badanku menggigil dan berasa gatal-gatal.

Keadaan yang kurang selesa ini menyebabkan aku sentiasa mencuba untuk mencari jalan keluar. Untuk berpatah balik, jaraknya agak jauh. Sekiranya aku menunggu kawan-kawanku di sini, beberapa jam lagi, hari akan bertukar malam. Kemungkinan untuk aku berjumpa dengan mereka semakin tipis. Langit pula kelihatan gelap menandakan hujan lebat akan turun pada bila-bila masa. Bimbang juga rasanya kerana aku terlupa membawa baju yang berlebihan dan tentu aku akan basah kuyup.

Tiba-tiba, suatu idea menerjah dalam benakku. Aku tahu bahawa aku mesti mencuba sedaya upaya untuk menghampiri mana-mana sungai yang berdekatan. Sungai dapat membekalkan sumber air dan aku tidak perlu risau tentang kehausan. Aku menguatkan semangat aku lalu menjelajah hutan untuk mencari sungai.

Kegelapan menutupi hutan itu. Perasaanku semakin kecut. Aku berasa bimbang akan dibaham oleh binatang-binatang buas ataupun terserempak dengan sesuatu yang tidak kuingini. Aku berdoa dalam hati kecilku agar dapat keluar dari hutan ini dengan selamat. Aku bernasib baik kerana selepas beberapa jam, aku berjaya mencari sebatang sungai yang kelihatan jernih dan bersih. Walau bagaimanapun seluruh tubuhku basah kerana aku banyak berpeluh. Perutku terasa sangat lapar dan tekakku kering dan dahaga. Dengan segera, aku mengeluarkan bekalan yang aku bawa daripada beg galas lalu terus menyumbatnya ke dalam mulut. Hilang rasa kelaparan dan kehausanku dengan serta merta.

Tanpa membuang masa, aku terus mengumpulkan ranting, dahan kayu dan dedaun kering untuk dijadikan unggun api. Tujuannya adalah untuk menghindarkan nyamuk dan binatang buas, di samping memanaskan badan aku pada waktu malam nanti. Tanpa kusedari, hari sudah bertukar menjadi malam dan seluruh badanku berasa letih. Aku bingkas membentangkan tikar berdekatan dengan unggun api lalu membaringkan tubuhku di atas tikar tersebut. Sebelum aku tidur, aku berdoa agar bantuan segera tiba dan siang cepat menjelma.Aku tidak pasti entah bila aku terlelap. Sedar-sedar, mentari menyingsingkan cahayanya. Badanku lebam akibat gigitan nyamuk pada seluruh badanku. Walau bagaimanapun, aku berasa gembira kerana keadaan hutan yang gelap menjadi terang semula.

Tiba-tiba, aku terdengar namaku dipanggil berterus-terusan. Aku memekap telinga untuk memastikan siapakah yang memanggil namaku. Rupa-rupanya, mereka ialah kawan-kawanku bersama-sama dengan beberapa anggota polis yang sedang berjalan ke arahku aku. Aku berasa gembira dan berlari untuk mendapatkan mereka. Kami berpeluk-pelukan. Aku tidak tahu apakah yang harus aku katakan. Terlalu gembira perasaanku.

Kini aku telah berjaya diselamatkan dan dibawa keluar dari hutan. Guru-guruku dan semua peserta perkhemahan termasuk ahli keluargaku menarik nafas lega. Mereka mengatakan namaku telah terpapar di media massa. Mereka telah membuat liputan tentang kehilanganku. Aku berjanji bahawa aku tidak akan leka dan cuai lagi pada masa hadapan. Namun, pengalaman ini tidak akan melemahkan semangatku untuk mengikuti aktiviti seperti ini pada masa hadapan.(SNA)

0 comments:

Post a Comment