CLICK HERE FOR FREE BLOG LAYOUTS, LINK BUTTONS AND MORE! »

Wednesday, September 21, 2011

bahasa melayu

4.1 PENGENALAN

ingga abad ke-14 bahasa Melayu telah mengalami benturan dengan tiga bahasa yang besar, iaitu bahasa Sanskrit, bahasa Jawa, dan bahasa Arab. Tulisannya yang asal, iaitu huruf Rencong tersisih tetapi kosa katanya bertambah kaya.

Memang sudah ditakdirkan bahawa bahasa Melayu akan terus hidup. Walaupun tulisannya tidak dapat digunakan, timbul pula tulisan baru, iaitu tulisan Jawi. Menerusi tulisan Jawi inilah bahasa Melayu terus maju sama ada di bidang kesusasteraan, pendidikan, ekonomi, budaya, perhubungan, agama, falsafah, politik, pemerintahan, dan yang lainnya.

Para mubaligh Islam yang datang ke Nusantara ini sememangnya sudah mahir membaca dan menulis huruf Arab dan mereka juga sudah mahir berbahasa Melayu. Mereka tidak puas hati menyampaikan ajaran Islam itu dengan lisan sahaja. Oleh yang demikian, mereka cuba mengajar anak tempatan pengetahuan membaca dan menulis huruf Arab berdasarkan bahasa al-Quran, iaitu mulai daripada alif - ya hinggalah pandai membaca al-Quran.

Pengetahuan membaca dan menulis bahasa Arab yang dikatakan di atas ternyata tidak cukup kerana masyarakat tempatan telah memiliki bahasanya sendiri, iaitu bahasa Melayu. Oleh yang demikian, tulisan Melayu perlu dicipta. Masalah yang timbul ialah huruf Arab tidak cukup melambangkan perkataan Melayu manakala huruf Rencong yang sudah sedia ada pula tidak mereka fahami.

Para mubaligh dan cerdik pandai Melayu cuba mengenal pasti bunyi bahasa Melayu yang tidak terdapat dalam abjad bahasa Arab. Kekurangan abjad tersebut mereka ambil daripada huruf Parsi dan huruf lain yang mereka cipta sendiri dengan menambah tanda pada huruf Arab yang sudah sedia ada (lihat Bab 3). Tulisan Jawi yang terdapat pada Batu Bersurat Kuala Berang memperlihatkan bahawa tulisan Jawi telah mengenal abjad bahasa Melayu secara agak lengkap.

Perhatikan abjad yang terdapat dalam perkataan yang tertulis pada batu bersurat tersebut seperti: a (ada), b (bagi), c (cucuku), d (dengan), e (emas), f (fardhu), g (tiga), h (hamba), i (itu), j (juma'at), k (keluarga), l (lalu), m (mereka), n (perempuan), o (orang), p (penentu), r (rasul), s (seri), t (tuhan), u (ugama), w (wa's-salam), y (yang).
Jika kita perhatikan keseluruhan wacana yang terdapat pada Batu Bersurat Kuala Berang di atas, hanya huruf q, v, x, dan z sahaja yang tidak ditemui di dalamnya, tetapi ini juga tidaklah bermakna bahawa huruf q dan z tidak ada pada zaman itu, sebab huruf ini sudah sedia ada dalam abjad bahasa Arab, iaitu qaf ( r ) dan zai ( g ), hanya bahasa Melayu waktu itu belum menggunakannya.

Pada masa itu penulisan kitab agama mahupun kesusasteraan tumbuh dengan suburnya di Aceh. Hal ini adalah kerana Raja Aceh memberi keutamaan tentang penulisan keagamaan dan kesusasteraan bercorak Islam. Para pujangga diberi layanan yang istimewa. Dengan demikian tulisan Jawi itu sedikit demi sedikit semakin sempurna dan kelak dikenali sebagai ejaan Jawi Aceh.

0 comments:

Post a Comment