CLICK HERE FOR FREE BLOG LAYOUTS, LINK BUTTONS AND MORE! »

Wednesday, September 21, 2011

bahasa melayu

BUKHARY AL-JAUHARI

Kerajaan Aceh menjadi tumpuan sasterawan muslim. Hal ini kerana di samping Kerajaan Aceh merupakan satu kerajaan yang kuat, rajanya juga memberi kemudahan dan keistimewaan kepada penulis. Pada tahun 1603 M, Bukhary al-Jauhari telah menyadur sebuah kitab Parsi dan diberinya tajuk Taj us-Salatin atau Mahkota Raja-raja. Perhatikan bahasa yang terdapat dalam petikan berikut ini:

Segala puji bagi Allah jua Tuhan sarwa sekalian alam bahawa yang tiada ada dalam kerajaannya itu sekutu dan tiada ada yang menghukumkan. (Maka dihukumkan daripada sekalian hukum seperti hukum itu). Ia jua empunya kerajaan dan ia jua yang empunya hukum dan ialah (yang terkeras hukumannya) daripada sekalian hakim seperti kata dalam kitabnya yang qadim akan hambanya.

Sama ada menyadur atau menterjemah sesuatu bahasa ke dalam bahasa Melayu, ia tetap menguntungkan bahasa Melayu. Perkataan yang tidak terdapat dalam bahasa Melayu dikekalkan. Lama-kelamaan perkataan ini pun terserap ke dalam bahasa Melayu. Perbendaharaan kata bahasa Melayu semakin kaya. Dalam karya ini misalnya, kita menemui perkataan: kun, mahabbah, mihrab, ashab, qari, dan banyak lagi perkataan yang lain.
by...goggle

0 comments:

Post a Comment