CLICK HERE FOR FREE BLOG LAYOUTS, LINK BUTTONS AND MORE! »

Wednesday, September 21, 2011

bahasa melayu

HIKAYAT BAYAN BUDIMAN

Hikayat Bayan Budiman merupakan satu hikayat yang telah mengalami perjalanan yang panjang baru sampai ke bahasa Melayu, iaitu pada tahun 1600 M. Cerita ini pada mulanya merupakan sebuah hikayat tua Hindu yang bernama Sukasaptati (Cerita-Cerita Bayan). Cerita ini disalin dengan beberapa pengubahsuaian ke bahasa Parsi dengan nama yang baru, iaitu Tuti Nameh oleh Nakhshabi. Terjemahannya yang lain terdapat juga dalam bahasa Turki dan bahasa Hindustan.

Sukasaptati ini masuk ke alam Melayu mula-mula merupakan terjemahan dalam bahasa Jawa, Bugis, dan Makasar. Terjemahannya dalam bahasa Melayu merupakan salinan daripada riwayat terdahulu. Diduga terjemahan hikayat ini telah diterjemahkan ke dalam bahasa Melayu pada zaman Kerajaan Melayu Melaka. Namun, naskhah yang dianggap lengkap barulah ditemui bertarikh 1600 M. Salinan hikayat ini dalam bahasa Melayu ialah: Hikayat Bayan Budiman, Hikayat Khoja Maimun, Hikayat Khoja Mubarrak, dan Cerita Taifah dalam tulisan Jawi. Perhatikan petikan Hikayat Bayan Budiman seperti yang berikut ini:

Adalah seorang saudagar di negeri Istambul; maka ia pergi belayar. Hatta, beberapa lamanya sudah ia pergi itu, maka peninggalnya isteri saudagar itu pun bermukahkah dengan kalandar. Sebermula, adapun akan saudagar itu ada ia menaruh seekor burung bayan. Kemudian tiada berapa lamanya, maka saudagar itu pun datanglah dari belayar itu, tetapi diketahuinya juga oleh saudagar itu dengan pengetahuannya sendiri akan pekerjaan isterinya itu. Maka tiadalah baik rasa hatinya saudagar itu akan isterinya, pada sehari-hari ia berbantah juga.

Jika kita perhatikan penggunaan perkataan dalam petikan ini sebahagian besar daripadanya tidak berubah hingga sekarang, kecuali perkataan peninggalnya yang seharusnya sepeninggalnya. Bagaimanapun, struktur ayatnya jelas menunjukkan pengaruh struktur bahasa Arab/Sanskrit. Perhatikan beberapa contoh seperti yang berikut ini:

(a) sudah ia pergi itu
(b) ada pun akan saudagar itu
(c) akan pekerjaan isterinya itu
(d) tiadalah baik rasa hatinya saudagar itu akan isterinya
(e) pada sehari-hari ia berbantah juga
by...goggle

0 comments:

Post a Comment