CLICK HERE FOR FREE BLOG LAYOUTS, LINK BUTTONS AND MORE! »

Wednesday, September 21, 2011

bahasa melayu

DAFTAR KATA BAHASA MELAYU-BELANDA

Mendengar kejayaan bangsa Portugis berniaga di Kepulauan Melayu maka Kerajaan Belanda pun mengirim Cornelis de Houtman membuat kajiselidik ke Nusantara ini sama ada sesuai atau tidak mengadakan perniagaan. Cornelis de Houtman diminta oleh Kerajaan Belanda untuk menyampaikan laporan tentang hasil kajiannya tersebut.
Cornelis de Houtman yang merupakan ahli pelayaran itu menjalankan tugasnya dan menulis laporannya dalam bahasa Belanda yang isinya mengatakan bahawa perniagaan bangsa Portugis tidaklah begitu kukuh dan bangsa Belanda mempunyai peluang yang baik berniaga di wilayah tersebut. Di akhir laporan itu diperturunkannya senarai perkataan Melayu. Perkataan Melayu ini dicatatnya semasa singgah di Pelabuhan Bantam. Oleh kerana Cornelis de Houtman bukanlah seorang ahli bahasa maka perkataan tersebut ditulisnya sebagaimana pemahaman ahli pelayaran Belanda menurut ejaan bahasa Belanda. Perhatikan beberapa contoh perkataan tersebut:

Bahasa Melayu Ejaan Belanda Ejaan Rumi Bahasa Melayu

samaonga semuanya
pynanga pinang
kely beli
capyer kapur
ram boiet rambut
kereya kerja
kytab kitab
dyngin dingin
arijs hari
tauwn tahun

Senarai perkataan bahasa Melayu ini kemudian diterjemahkan ke dalam bahasa Latin dan diterbitkan di Paris pada tahun 1958.
by...goggle

0 comments:

Post a Comment